استفاده زیره سبز باریح در بارداری خطر مرگ جنین را افزایش می دهد

هلند یکی از واردکنندگان قابل توجه زیره است از سال 2016، واردات دانه زیره هلندی با نرخ سالانه 5 درصد رشد کرده و به 3 هزار تن در سال 2020 به ارزش 7.5 میلیون یورو رسیده است دانه های کامل 80 درصد از این واردات را تشکیل می دهند، در حالی که دانه های خرد شده یا آسیاب شده 20 درصد از این واردات را تشکیل می دهند.

همچنین کشور هلند وارد کننده زیره سبز باریج نیز می باشد.

هلند حدود نیمی از این دانه های زیره را مجددا صادر می کند و حدود 1.5 هزار تن آن را برای مصرف داخلی باقی می گذارد صادرات هلند به چندین کشور، اما بیشتر به آلمان (33٪)، انگلستان (13٪) و فرانسه (10٪) می رود.

زیره سبز

هند با سهم 38 درصدی پیشروترین تامین کننده دانه زیره به هلند است و پس از آن سوریه (33 درصد) و ترکیه (15 درصد) قرار دارند افغانستان، مصر و ویتنام (از طریق صادرات مجدد) دیگر تامین کنندگان نوظهور هلند هستند.

هند بیشترین سهم بازار را در بازار هلند به دست آورده است قبل از سال 2020، سوریه تامین کننده اصلی هلند بود با این حال، هند صادرات خود به هلند را از 492 تن در سال 2016 به 1.15 هزار تن در سال 2020 افزایش داد و از سوریه پیشی گرفت.

تخمین زده می شود که زیره در بخش صنعت و خدمات غذایی بیشتر از بخش خرده فروشی مصرف می شود هلند بزرگترین مصرف کننده زیره به عنوان ماده تشکیل دهنده پنیر، به ویژه در گودا معروف جهان است.

انواع مختلف پنیر زیره توسط تولیدکنندگان مستقلی مانند Uniekaas، Milner (مارک Friesland Campina) یا Beemster تولید می شود، اما پنیر زیره به عنوان یک برچسب خصوصی نیز فروخته می شود Friesland Campina، تولید کننده برتر پنیر هلندی، در مسابقه بین المللی پنیر و محصولات لبنی، برای پنیر زیره برنده جایزه شد.

زنجیره های خرده فروشی آلبرت هیجن (برچسب AH) و جامبو روی هم تقریباً نیمی از خرده فروشی دانه های زیره را در هلند به خود اختصاص می دهند برندهای مستقل پیشرو دانه های زیره و مخلوط ادویه با پودر زیره در هلند Verstegen و Euroma هستند.

در هلند، دانه زیره آسیاب شده با نام‌های «جینتان» یا «جیننت» نیز شناخته می‌شود، نامی با منشأ اندونزیایی، که توسط برندهای تخصصی مواد غذایی قومی مانند Conimex (توسط Unilever) یا Go Tan استفاده می‌شود غذاهای قومی در هلند با گزینه های مختلف محبوب است در بخش خدمات غذایی، زیره در رستوران های قومی مانند هندی، اندونزیایی، ترکی یا خاورمیانه استفاده می شود.

نمونه هایی از تاجران فله دانه زیره هلندی عبارتند از Nedspice (با امکانات در هند)، Catz International، BCFoods، Euroma (به ویژه پس از خرید تاجر ادویه Intertaste)، Mulder Marne، و AVS Spice برخی از شرکت ها در اختلاط و خرد کردن تخصص دارند، مانند Huijbregts Groep.

برخی از شرکت‌ها خدمات استریل‌سازی ادویه‌ها را برای تامین‌کنندگان، مانند Food Ingredients Service Center Europe توسعه دادند تاجران ادویه جات در هلند در انجمن ادویه هلندی سازماندهی شده اند که به شدت منبع یابی پایدار ادویه ها را ترویج می کند